El Ministeri de Transports del govern espanyol destinarà aquest any vinent 26,8 milions d’euros a treballs de manteniment de la carretera N-145, que uneix la Seu d’Urgell amb Andorra, i de l’N-260 al pas per la demarcació de Lleida; és a dir, entre Bellver de Cerdanya i el Pont de Suert.
La partida inclou també, pel que fa justament al municipi de Bellver, la carretera N-260R, un petit tram que connecta l’Eix Pirinenc amb l’accés al túnel del Cadí passant pel poble de Baltarga. De fet, aquest és un dels punts de la xarxa viària estatal al Pirineu que necessita una actuació més urgent, ja que el seu asfalt està des de fa temps en molt mal estat, cosa que esdevé actualment un perill per a la seguretat del trànsit.
El Consell de Ministres espanyol d’aquesta setmana també ha aprovat un segon contracte de manteniment viari a la demarcació de Lleida. En aquest cas, de 131 quilòmetres de la carretera i del tram construït de l’autovia A-14, juntament amb els ramals de connexió d’aquesta autovia amb l’A-2, l’A-14R2, l’N-240, l’A-22, l’A-22R1 i l’A-22R2. En aquest cas s’hi destinarà 22 milions d’euros.
Així, els dos contractes sumen un àmbit d’actuació de 295 km i una inversió de 49 milions d’euros. Alhora, s’engloba en un plec de set contractes que ascendeixen tots junts als 210 milions euros.
Les adjudicatàries hauran de reduir la seva petjada de carboni
Els plecs de licitació contemplen mesures per a promoure l’eficiència energètica i la reducció d’emissions CO2. Així, les empreses adjudicatàries hauran d’incloure en les seves ofertes el càlcul de la petjada de carboni que generaran durant l’execució del contracte a cada tram de la carretera.
Així mateix, aquestes es comprometran a presentar un pla de descarbonització en els sis primers mesos de contracte amb mesures reductores i de compensació d’emissions per a aconseguir un balanç neutre en carboni al cap de cinc anys de licitar-se el projecte.