Andorra és el sisè país europeu amb un certificat que acredita els estudis per a pilot

El Bàtxelor de pilot comercial que s’impartirà a la Universitat d’Andorra es troba a l’espera del títol d’estat que certifiqui els estudis. Mentre, EASA, l’organisme internacional que acredita la titulació de les escoles de pilots ha atorgat una llicència al país per a reconèixer la titulació. A banda, els responsables d’Andorra Air Service ja preveuen cursos de formació que començaran aquest setembre a l’UdA i enfocats a la formació de personal de les companyies aèries o aspirants a treballar-hi. 

Andorra ja compta amb el permís número 33 de l’European Aviation Safety Agency (EASA), l’organisme internacional que acredita les titulacions i permisos de l’aviació civil europea. De fet, la titulació universitària que els andorrans Ramon Ginesta, Stephane Larieu i Miquel Armengol promouen amb un bàtxelor a la Universitat d’Andorra (UdA) a través d’Andorra Air Service es troba entre les catorze acreditades per aquesta agència. De fet, Andorra és el sisè país amb una acreditació dins aquest organisme com a estat. 

Aquest “seria un títol com a centre autoritzat per l’organisme internacional d’aviació civil” explica Miquel Armengol, un dels promotors del bàtxelor d’aviació civil que s’impartirà a la Universitat. En el moment de sol·licitar l’acreditació, els promotors van veure clar que ho havien de fer a través del país i no de tercers “hi som com a país, no hem volgut passar per cap país veí” explica Armengol. En no comptar amb aviació civil l’escola ha acreditat Andorra com a país com a centre de formació en aviació.

L’acreditació de l’EASA -que es troba pendent d’obtenir la llicència definitiva- implica la revisió dels continguts de les catorze matèries que es proposaran en la formació teòrica de l’escola. A més, l’escola comptarà, a més, amb la llicència nord-americana de la Federal Aviation Administration (FAA), que representa l’acreditació per al 60% dels avions privats del món. L’objectiu és que els alumnes disposin de les dues llicències més reconegudes en un sector molt restrictiu.

Per a la preparació de les assignatures, Ramon Ginesta, responsable acadèmic d’Andorra Air Service, diu que s’ha treballat amb especialistes coneixedors de les companyies aèries que “demanen pilots que puguin resoldre situacions complexes”. Són especialistes de reconegut prestigi i llarga trajectòria de treball a les companyies aèries, formadors d’examinadors i pilots de llarga experiència. Per això creuen que “alguns alumnes tindran la sort de ser captats per les companyies abans d’haver acabat la formació”.

La proposta de creació d’aquesta escola de pilots comercials és clarament oportunista: segons Boeing i Airbus ens els propers quatre anys seran necessaris poc menys de 220.000 pilots, i és que el sector es troba en expansió, amb companyies que necessiten incorporar pilots de manera urgent. L’envelliment de la tripulació que ha obligat a allargar el temps de les jubilacions i els canvis constants del sector fan necessària la formació de nous pilots. “Les companyies veuen que han d’invertir temps i diners per a formar i certificar els pilots” i per això, el programa formatiu de l’escola enceta al mes de setembre un curs de 18 mesos de durada on s’incideix en aspectes concrets que les companyies aèries demanden.

Les classes teòriques tant del bàtxelor com del curs curt es faran a les instal·lacions de la UdA, mentre que a Tolosa, durant unes setmanes, els alumnes es formaran amb el simulador d’Airbus que la companyia té allà, el principal centre d’investigació i fabricació europea. A Florida (Estats-Units) durant mig any els alumnes faran la formació de vol real en un centre homologat amb totes les variants d’avions i amb la simulació d’un aeroport d’alt trànsit de vols perquè “si et trobes en un lloc on no hi ha avions, no aprens gran cosa”, explica Ginesta.

Els atractius del país

Els promotors de l’acadèmia expliquen que han trobat molt bona sintonia a l’hora d’emprendre i plantejar el projecte d’escola. “Estem venent Andorra amb un staff de professors actius i d’alt nivell, un quadre professional indiscutible”. A banda, la situació i l’entorn, “tenim al costat Tolosa, el centre europeu d’alt nivell i Andorra és estratègica en aquest sentit” assegura Armengol. La publicitat i la difusió del curs es fa a partir de ‘partners’ de molt relleu que participen de manera directa o indirecta amb el projecte que vol consolidar un espai de formació que sigui capaç d’adaptar-se a les exigències de formació que demana el sector.

Altres propostes de cursos

Entre els cursos que estan preparant, també s’hi troba el de ‘dispatcher’. Un controlador aeri que s’encarrega de facilitar el trànsit dels aparells i la tripulació, el càlcul de carburant, els serveis de l’avió o els requeriments entre els aeroports i que formen part de la plantilla de les pròpies companyies. Es tracta d’una formació de 68 setmanes destinada a treballadors de les empreses que volen formar-se o gent jove que es planteja treballar en el sector. L’oferta és pensada per “l’alta ocupabilitat” que garanteix el certificat i la formació i el curs té un preu de prop els 7.000 euros.  

Text i foto: ANA

2 comentaris

  1. 7000 euros? Això serà només el PPL oi? I ja em sembla molt barat…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *