El Govern ha aprovat aquest dimecres el Reglament del Registre públic de les dades i els indicadors sobre la bretxa professional de gènere, un text que regula com les empreses hauran de facilitar informació sobre els salaris per a poder fer una estadística acurada que permeti determinar les diferències existents entre homes i dones, i establir polítiques per a esmorteir-la.
Entrant al detall, el Reglament crea el Registre públic de les dades, la base de dades gestionada pel Departament d’ocupació i treball on totes les companyies establertes al país – independentment del nombre de treballadors en plantilla – hauran de bolcar obligatòriament, cada any i abans del 31 de març, els indicadors salarials vinculats al gènere corresponents a l’exercici anterior. Tanmateix, i de forma excepcional per al 2024, les empreses tenen temps entre l’1 de maig i el 30 de juny per a proporcionar les seves dades relatives al 2023.
Pel que fa a l’elaboració dels indicadors per part de les empreses, aquestes hauran de fer el seu registre tenint en compte totes les dades salarials de cadascuna de les persones treballadores de l’empresa, així com altres aspectes relacionats amb el salari que calen tenir presents, com ara complements. Així doncs, el registre s’haurà d’actualitzar anualment.
En concret, totes les empreses hauran de registrar la diferència entre la mitjana de les retribucions globals anuals de les dones i la mitjana de les retribucions globals anuals dels homes. També hauran de detallar la diferència entre la mitjana de la retribució dels homes i la mitjana de la retribució de les dones, que haurà d’estar calculada a temps complet, per franja d’edat, per grup professional segons la classificació professional aplicable a l’empresa i la categoria de llocs de treball equivalents o d’igual valor.
En el cas específic de les empreses de cinquanta o més persones treballadores (en base a la mitjana d’assalariats de tot l’any en qüestió), aquestes hauran de registrar alguns indicadors addicionals com ara la bretxa de taxa d’increments individuals de salari entre dones i homes, si s’han produït en els dotze mesos anteriors.
A més, s’hi haurà d’incloure la bretxa de repartiment de les promocions professionals, si se n’han produït en els dotze mesos anteriors, així com el percentatge de dones i homes que s’han beneficiat d’un increment salarial durant l’any següent al seu retorn del descans per maternitat o paternitat. Igualment, aquesta tipologia de companyies hauran de registrar el nombre de persones treballadores del sexe subrepresentat entre les deu persones treballadores amb les remuneracions més altes a l’empresa.
També, la proporció de dones i homes en totes les bandes retributives; la proporció de dones i homes que reben retribucions voluntàries o primes; i, finalment, la diferència entre la mitjana de la quantia de les primes pagades als homes i la mitjana de la quantia de les primes pagades a les dones.
Amb totes aquestes xifres inscrites al Registre públic, el ministeri competent en matèria d’estadística elaborarà estadístiques relatives a les dades i els indicadors, garantint la confidencialitat de les qüestions personals que hi puguin figurar. En qualsevol moment es podrà verificar si les dades facilitades al Registre públic es corresponen amb la realitat de l’empresa.
El registre anual de l’empresa ha de ser accessible per als representants dels treballadors. En el cas que no hi hagi a l’empresa representants dels empleats, una persona treballadora sense representació pot tenir-hi accés, però la informació facilitada per l’empresa s’ha de limitar a les diferències percentuals que existissin en les retribucions mitjanes d’homes i dones.