M’han robat el futur

Tinc 27 anys i ara mateix no tinc futur.

Vaig muntar una botiga, amb el que això implica de dificultats i sacrificis i ara mateix em trobo treballant per pagar els interessos al banc, pagar un lloguer desorbitat, pagar les factures faraòniques de SOM i FEDA i també pagar a la CASS.

D’aquí a poc suposadament hauré de donar els pocs, si és que en tinc, beneficis de la botiga a Govern i a més a més, pretenen que per llei estigui obligada a contractar un fons de pensió privat. A més a més, hauré de treballar com a mínim fins els 67 anys, sabent que probablement no cobraré jubilació i bona part de les despeses de malaltia me les hauré de pagar jo perquè la CASS no m’ho cobrirà.

Tret d’això, he de pagar un pis de lloguer, aliments que cada dia són més cars, roba que també és cada dia més cara i realitzar manteniment del meu cotxe, perquè així m’ho obliga la ITV. Com no estalvio ni estalviaré (no perquè no vulgui, sinó simplement perquè no puc), ja que Govern s’ocupa de gestionar la meva economia, no tinc cap possibilitat de poder fer cap planificació del meu futur, ja que no en tinc.

La meva perspectiva de vida ara mateix és treballar per mantenir l’alt cost de vida de molts polítics, massa pel meu gust, i sobretot pagar les obres faraòniques i contractes blindats que els esmentats polítics decideixen sense que jo pugui dir res.

D’aquí a dos anys tornarem a estar en època d’eleccions i tots els polítics ens prometran “l’oro i el moro”, potser sí  que alguns d’ells complirien si guanyessin però per desgràcia tornarem a votar els de sempre però amb un canvi de nom. Algun nou partit polític es trauran de la màniga.

Aquest és ara mateix el futur de la majoria de gent jove del país. Els únics que tenen un futur i que no tenen preocupacions són els joves andorrans de “primera “, però per desgràcia, jo i la majoria només som andorrans. A seques.

No entenc per què la gent no es mobilitza i per fi lluita pels seus drets, ja n’hi ha prou de quedar-nos immòbils a casa. Hem de sortir al carrer!

Crec sincerament que Andorra està arribant al límit i que això està a punt de crear una fractura social que ens marcarà durant moltes generacions.

No podem deixar que Govern enfonsi més el nostre país.

44 comentaris

  1. No et queixis i continua donant soport als cossos especials i als seus previlegis. Em fas gracia…

    1. Que no es queixi? qui et creus que ets per dir a una persona que no es queixi? es precisament aquest tipus d’autoritarisme del que estem farts.

  2. El futur, les oportunitats de construir un futur a Andorra en igualtat de condicions per a tothom te les han pres a tu i a la teva generació. Un exemple, aquest reportatge en un diari andorrà sobre la generació WhatsApp , la generació que molt probablement viurà en pitjors condicions que els seus pares i els seus avis. http://goo.gl/dMp81
    No t’escoltis els que diuen que el treball dur sempre portarà una recompensa. Simplement és mentida. En hi ha encara massa que viuen a les nostres costelles. Representen el neofeudalisme pur i dur.

  3. Hola Pere,
    Que sàpigues que confio plenament en els professionals d’aquest país ja que el arquitecte Miquel Merce es Andorra i està donat d’alta desde fa molt temps a Andorra i com tothom, he pagat l’ISI.
    Per cert, el tema de la imatge corporativa l’ha fet Bag Disseny, una empresa del país.
    T’asseguro que tot es molt legal. Abans de fer falses acusacions informat be o aquest pas ningú et donarà feina.
    Molta sort.

  4. Per cert està molt bé que reivindiquis totes aquestes coses tot i que et voldria dir que un esperit critic com el teu ha de predicar amb l’exemple.
    Si obres la teva botiga, si et plau confia amb els professionals d’Andorra que en tenim de molt bons i després ens fas la moral
    GUAPA
    http://www.plataformaarquitectura.cl/2010/11/23/mon-petit-miquel-merce-arquitecte/

    Per cert vols dir que tu i el Montoro vareu complir amb tots els requisits legals per contractar una empresa d’arquitectura forana. Jo soc arquitecte novell i gracies a tu i la gent com tu tampoc tinc futur

  5. Melani guapa, segueix sent com ets, tant de bo molta gent amb aquest país tingues la mateixa empenta, i no t’escoltis a qui et vulgui fer mal, la critica si es constructiva, ben vinguda sigui, però les males formes no t’han de afectar en el mes minim.
    I per aquesta persona que es fa dir: jomateixa, i que no tant sols te la valentia de posar el seu nom, li diria: noia fes-t’ho mirar!!!
    Un petó guapa i no canviis mai.

  6. Felicitats per arriscar en el món empresarial, dificultats moltes, si es treballa dur satisfaccions també. Però
    sobre tot no oblidis mai que cada poble té el que es mereix.

  7. No tenir futur és estar mort. Per tant, tens futur, i el futur te’l construeixes tu. D’acord que hi ha unes regles del joc (lleis, situació econòmica, etc.)Si no t’agraden, pots sortir al carrer, pots cridad i dir que no t’agrada el sistema. Ara, la protesta no és constructiva, només serveix per canalitzar frustracions.

    El que cal és pensar i proposar canvis, primer personals; si no pots canviar l’entorn, canvia com l’entorn t’afecta a tu. I després, et pots implicar en associacions, plataformes, etc. que siguin constructives i aportin valor a la societat, i així podràs contribuir a fer un món millor, que sembla ser que es el que vols. O no?

  8. Melanie, nova Rosa Luxemburg.
    No prenguis mal i arriba al Consell General.
    No necessitem nous estats d’Europa; o ens em podem passar.
    Necessitem un nou model de societat.

  9. Doncs et recomano que baixis una temporadeta a treballar a Catalunya o a muntar el teu negoci aqui..IVA,IRPF, sous de 700€, llum i gas x els nuvols, transports mes cars de l’estat, sanitat cada cop més pesima etcetc… Crec que esteu molt ben acostumats i que no valores el que tens a Andorra…Per lo menos alla encara trobes feina, encara que no sigui en el sector que a tu t’agradaría…Aqui gent amb formació universitaria esta treballant a un Mcdonalds…

    1. “Alla encara trobes feina?” “Aqui gent amb formació universitaria esta treballant a un Mcdonalds…”
      Nefe em sap greu comuinicarte que Andorra ja no és el paradís que molts us penseu. Desgraciadament aqui també hi ha gent que no troba feina fora del seu sector i tembe tenim universitaris treballant a McDonald’s.
      Em plau comunicarte que aviat tindrem IRPF i possiblement aviat ens posaran algun impost semblant al IVA (tot i que esperem que no arribi al 18% del producte)
      T’informare que al paradís andorrà en el que creus que vivim les empreses de llum i telefonía son monopolis recolzats per l’estat, i en el que no paguem gas, simplement perque els que n’utilitzen han de comprar les bombones com s’ha fet tota la vida….
      El transport public podtser mmillor no l’esmentem. De sobres conegut per tothom la gran qualitat del sistema de transport public del pais a un cost gairebé zero!
      Sento dirt’ho pero no n’has encertat ni una. Potser, els sous és lo únic que ens podrieu envejar, però això si, el subsidi d’atur brilla per la seva absència.

  10. Si tens cotxe, l´has de vendre. És una despesa que no pots assumir, doncs… Jo estic igual o pitjor que tu. Ni tinc cotxe, no faig vacances i sopor un iogurt. ja vindrán tamps millors.

  11. Cal escoltar la gent de carrer!!!!!!!!cal que els Sr@s que es governen baixin del seu “pedestal” es fiquin sabates esportives i texans i q escoltin les inquetuts del ciutada,

  12. RAMIRO, GRACIES PEL TEU ESCRIT, ALMENYS ES MOLT MES BO QUE EL DE LA NOSTRA JUANA DE ARCO. POBRETA QUAN LI FALTA, QUE NO LI PASSI RES.
    HO SENTO NOIA, PERO PIXES FORA DEL TINTER

    1. Jomateixa, has provat alguna vegada pixar en un TINTER? Deu ser difícil , jo normalment ho faig en un TEST, no tinc tanta punteria com tu, felicitats

  13. Querida Amelia, Celebro hayas tomado el reto de depender de tu misma y afrontar la realidad de no depender de un siempre mas o menos fácil o almenos estable sueldo de final de mes.
    Un negocio debe pagar empleados,luz, teléfono, impuestos al ayuntamiento por los servicios prestados, al gobierno, a los bancos y las facturas de final de mes a los proveedores de mercancía, y en no pocos países también a los sicarios para que no te roben, te dejen trabajar, no violen a tu esposa o secuestren a tus hijos.
    Por tanto querida Amelia aterrise y valore lo que tiene.
    Vine a andorra de mi querida argentina empujado por el corralito y te puedo asegurar de que no sabia lo que tenéis aquí, si no vete a trabajar a cualquier país de sur america por no decir afganistan, india, africa y gran parte del mundo.
    El problema de muchos que vos habéis criado en el primer mundo es el exceso de abundancia y exceso de comodidad y ahora vos toca el aterisage forsoso.
    De politicos en todos sitios hay de todo, los idealistas, los utópicos, los interesados, los oportunistas y como desis por acá lo egipcios, allí les decimos los nuestros.
    Pero bien, vosotros desde hace muchos años tenéis el poder democrático y libre de votar y censurar a los que lo hacen mal, en nuestros países a los que protestamos nos encarcelan, nos quitan a nuestros hijos o en el mejor de los casos nos matan de un tiro a la cabeza.
    Por tanto, querida Amelia si tiene inquetudes, cosa que la honrra y así debe ser, como desis vosotros “menos ruido y mas nueces”, metase en política que aporte y construya con el sudor de su frente y no con los devaneos de un mal dormir.

    Perdoneme vos, pero el futuro no te lo roban, es uno mismo que se lo deja robar, es el final de los fracasados.

    Suerte.

    Ramiro

  14. Querida Melania, Celebro hayas tomado el reto de depender de tu misma y afrontar la realidad de no depender de un siempre mas o menos fasil y estable sueldo de final de mes.
    Un negocio debe de pagar la luz a final de mes, el teléfono, las facturas de la compra, los impuestos del ayuntamiento que limpian las calles, te hacen llegar el agua..los del gobierno que mantienen las cominicasiones, la seguridad ciudadana que tanto abunda aquí, los prestamos de los bancos y quede claro que os ahorráis de pagar la de los de los sicarios que matan violan y asesinan a vuestros familiares.
    Por lo tanto aterrise querida Melania o vaya a vivir una temporada a America del sur por no decir a la india, afganistan o africa.
    El problema de los que os habeis criado en el primer mundo es el exeso de abundancia y exeso de comodidad, y ahora les toca el aterisage forsoso porque no haveis tenido necesidad de valorar lo que tenéis.
    De politicos en todos lados hay de todo, los idealistas, los utópicos, los oportunistas y interesados, pero bien vosotros desde hase muchos años tenéis el poder democrático de votar y escoger quien os mandara y censurar a los que lo han hecho mal, en nuestros países a los que protestamos nos encarcelan, nos matan, violan a nuestras mujeres o nos roban a nuestros hijos.
    Por lo tanto, señora Amelia si tiene inquietudes como desis vosotros, “menos ruido y mas nueces”, metase en política constructiva y construya con el sudor de su frente y no con los devaneos de mal dormir.
    Perdona pero el futuro no te lo roban, es uno mismo que se lo deja robar, es la conclusiones final de los fracasados.

    Ramiro

  15. Oui ma Zette au frais tu as raison tout et une arnaque , tu ne fais que travailler toute ta vie et quand tout les crédits sont payés tu prends feu et personne ne te rembourse rien même pas ton assurance et personne ne se préoccupe de rien et toi tu rames,bisous ma belle

  16. Bona nit a tothom,
    Gracies a tots per els vostres comentaris, nomes volia matisar 2 punts.
    El primer es que el meu negoci aguanta i esta pensat per la època que estem vivint.
    El segon, el que vull expressar es que la majoria de comerços del país estan treballant per pagar factures altíssimes a persones i empreses que no necessiten tant. Tothom sap que els lloguers son desorbitats, que la falta de competència fa que Andorra Telecom i FEDA tinguin tarifes molt mes elevades que a la resta de països i que els nous impostos (per avançat) que Govern s’està treien de la butxaca ens ofeguen i ofegaran a tots.
    I això sense parlar de la cotització que tots els autònoms hauran de pagar a la CASS ja que segons ells, tots cobrem 2000€…que m’expliquin a mi qui cobra això tret de uns pocs privilegiats.
    En definitiva, cada mati em llevo per anar a treballar pels demes sense cap possibilitat de poder fer créixer el meu negoci, poder tenir un salari digne i poder generar llocs de treball.

    1. Mélanie,

      Tu no treballes pels demés. Treballes per tu! No t’equivoquis. Si no et funciona bé el teu negoci, em sap greu. Busca feina, que amb la “làbia” que tens segur que la trobes i apa, relaxa’t una mica.
      Prou ja de “despotricar” tant. Prou ja de donar les culpes als altres.

      Signa: Un indignat de tot, de la situació actual i dels indignats sense criteri.

      pd: i la llum a Espanya (per exemple) costa el triple que aquí a Andorra! Abans de parlar, informa’t!!

  17. La única realitat que hi ha en aquest pais es que els que tenen mes fan el possible per arruinar la vida als que tenen menys, fent desapareixer la classe mitjana i sumant-la a la cada dia mes classe baixa, pero no passa res, la classe política no els preocupa, tanca els ulls o mira cap a un altre costat per no veure la realitat.
    A mi m’han baixat el sou, m’han tret alguna paga, m’ha pujat la cotització de la CASS, i a sobre, vosaltres andorranets, em direu que ara més que mai s’ha de treballar per tirar endavant? Perdoneu, l’època esclavista es va acabar fa molt anys, i s’ha lluitat molt per aconseguir algunes millores socials que d’aqui poc ens treurant.
    Si que treballaré si, però faré el possible per no ajudar a enriquir-se als mateixos que m’estan robant i retallant. Vergonya de país!!

  18. PEL MIQUEL ANGEL GARCIA.
    Estás molt equivocat, els problemes que exposa els coneixem de sobre o potser inclús una mica més.
    El cas es que no es pot anar pel món parlant i actuant com ho fa ella.
    Que és fiquin en politica (consti que no soc politica), menys teories i més implicarse.
    I més implicarse realment, sense tanta tonteria.
    Prente una valeriana Melanie, crec que la necesites, toca de peus a terra.
    I repeteixo, potser tinc o tenim més problemes.
    I tanco el tema perqué em fastigeija.

    1. Et dono totalment la raó “jomateixa”
      Em molesta molt llegir o escoltar aquesta noia.

  19. Robant el futur ??

    No, ningú ens roba el futur, nosaltres som els arquitectes o creadors del nostre futur i el preparem dia a dia lluitant i treballant en el present per angoixant que sigui.

    Ens podem neguitejar pel futur, però el que realment cal es ocupar-se del futur, el problema dels qui es preocupen del futur, és que no veuen les possibilitats del present. La preocupació enfosqueix el pensament, crea el temor i debilita la voluntat.

    Arriba el moment en que deixem de creure que no tenim futur o de que ens el estant robant, i de començar a pensar que el futur és l’única cosa que ens queda, però que l’hem de guanyar, i el guanyarem.

    Per guanyar-lo necessitem que el poble tingui poder, i aquest només s’obté amb unes regles de joc ben definides, la política.

    Actualment, qui te el poder no són les classes populars, sinó la burgesia, representada ara per DA (abans per PLA) entre d’altres i mentre aquests governin, nosaltres podem dir missa, només ens queda una resposta tant obvia que fins hi tot fa vergonya dir-la:

    “Si volem canviar les coses, hem de prendre el poder”

    I això crec que tots ho sabem, però sembla que no tenim prou confiança i encara no hem perdut la por per dir-ho en veu alta.

    1. La missa la podem dir en llatí?

  20. Miquel angel, abans de parlar dels altres, potser caldria coneixer-los. Jo treballo per una empresa i a part vaig muntar una botiga ara farà un any. Ningù m’ha regalat res ni em regala res. Alguna cosa dir? Puc opinar? L’article de la Melanie es una barreja de fets que no tenen res a veure els uns amb els altres. Entenc el que vol expressar però barrejant les coses no es fa correctament. Si un te un crèdit la culpa es dels politics? Passar la itv? Nooooooo!! millor que la gent no faci cap revisió al cotxe…. Si voleu puc seguir… Repeteixo, s’ha de ser critic, sempre, jo ho soc, ara bé, culpar de tots els mals als politics no es correcte. Que es politics ho han fet falta, si.. Que la majoria son iguals, SI! Pensem igual! ara no barregem els naps amb les cols.. Per cert, molt bé per posar el nom, ja que es molt facil criticar posant pseudonims…

  21. Com es nota que aquells que no entenen el punt de vista de la Melanie són aquells que no pateixen els problemes actuals. Senyors/es discrepadors, acaven de llegir l’autèntica realitat d’aquesta Andorra que tant us ha donat. Amb la vostra actitud de “treballeu, treballeu que després berenarem” heu condemnat l’esglaó més baix de la piramide social d’aquest país. De totes formes, teniu raó quan dieu que és hora de que TOTS treballem de valent. Però… arribarà el moment que els de primera baixin del seu núvol per empenyer el carro amb la resta de mortals???

  22. Doncs jo et felicito noia. Has retratat molt be el que esta passant a la petita i mitjana empresa d’aquest pais. I suposo que quan vas fer numeros per obrir el teu nogoci, no comptaves amb un nou impost sobre les activitats economiques que ara resulta que s’ha de pagar a l’abança i segur que moltes empreses no el pagaran, com ja em vist amb els altres impostos. Suposo que també et vas creure la promesa d’en Toni Martí durant les eleccions que revisaria a la baixa la cotizació dels autonoms a la CASS. I no ha complert es clar.

    Ho reitero, felicitats per la teva valentia i endavant.

    1. Jo també et vull felicitar per la valentia que demostres, tant de bó tota la juventut tingués tanta empenta com tu!!!

      Senyors, la petita i mitjana empresa es el motor d’un país i el nostre Govern l’ofega cada dia més!!!

      1. Joan, informa’t bé abans d’escriure les coses! Als que han fet els tràmits pertinents, se’ls ha rebaixat la cotització dels autònoms de 400 a 300€. Potser encara és massa, però complir han complert!

  23. Ningú t’ha robat res. En primer lloc felicitats per obrir el teu propi negoci, i un cop dit això, quan obres un negoci has de tenir en compte totes les despeses que comporta. Estic segur que el propietari del local no et va posar una pistola al pit per llogar-li. SOM FEDA CASS impostos comunals i estatals son els mateixos per tothom, encara et dire mes probablement tu tinguis una serie d’ajudes comunals i estatals que els de 40 anys no tenim.
    El cotxe, has provat el transport public, jo si es un luxe i un gran estalvi.
    Revisa el teu model de negoci i si al final veus que els numeros no et quadren ves a treballar a sou que no es cap vergonya. Prou de culpar al sistema de les nostres carencies es cert que s’han fet coses malament però ara tot s’hi val per justificar la nostra ineptitud

  24. He rellegit. Aquest escrit no té ni cap ni peus!!
    Una pregunta….tu saps realment el que passa a casa nostra? HO DUBTO.

    TOTALMENT D´ACORD AMB EL TONI

  25. Ho sento peró no estic totalment d´acord amb tú,,,pero no dir gairebé gens.
    Potser no has sabut planificarte la vida, encara que reconec que no es gens fácil. No podem donar les culpes als demés, si tenim el Govern que tenim es perqué així ho va decidir el poble, tampoc es pot parlar així dels andorrans de primera com tu dius.
    Per que aquesta terra tiri endavant hem de ficar hi tots el coll, treballar una mica més i no criticar tant.
    Els nostresd avant passats tampoc ho van tenir gens fàcil peró van treballar de valent.
    Ara ho volem tot a punt, no volem ser matiners, volem dinar tranquilament, plegar aviat a la ni per descansar, sortir els caps de setmana….
    Ho sento noia, no crec que sortir al carrer cridant ves a s´apiguer el qué arreclará el pais.
    Primer arreclem casa nostra, començem per aquí…..i menys criticar, escridassar el que té bon viure per haber treballat tota la vida.
    Es molt fàcil dir….M´HAN ROBAT EL FUTUR……l´ha preparat tu el teu futur???? i s´apigues que també em preocupa molt l´actual situació peró el teu futur NO, el de tots el que treballen fremament sense dir el que no es sap.

  26. Discrepo d’aquest article, no pel significat, sinò pel contigut. barrejar les coses no aportar res a la situació. Culpa de tot a uns no és la veritat, i dir que un no te culpa de res, tampoc.

    1. molt be monino!

  27. Queixar-se per les factures que s’han de pagar o pel lloguer i dir que no tens beneficis per culpa d’això significa que vas obrir sense pensar en tot el que comportava. Atacar als andorrans de primera com dius tu es un recurs mol fàcil. Si no vols que el país s’enfonsi el que hem de fer és treballar més que mai i no buscar la culpa sempre en els altres…

    1. Si senyor Carlemany, treballem molt i aixequem-nos ben d’hora, ben d’hora! El problema es que no hi ha feina i que ja som més de 1000 parats!! Ara si de rangers, audis q8 i bmw n’hi volten molts pel carrer! Els rics cada cop més rics i els pobres….

  28. 26 anys. Tota la raó del món, molt fart de complir amb un país que sempre se n’ha enfotut de nosaltres.

  29. 26 Anys, Tota la raó del món, molt fart de complir amb un país que només se’n en fot de nosaltres.

  30. Melanie, et desitjo molta sort, sobretot en la teva lluita de canvi polític, social i econòmic. En definitiva, un canvi de paradigma a l’hora d’entendre la funció d’un estat democràtic de dret i social.

  31. 25 anys. i Quanta rao que tens lamentablement….

Comments are closed.

TOTES LES NOTÍCIES