Els centres andorrans de segona ensenyança seran avaluats pel programa PISA for School l’any vinent

El  ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover, ha anunciat aquest dijous a la comissió legislativa d’Educació, Recerca i Cultura que els tres centres educatius andorrans de segona ensenyança seran avaluats per PISA for School, un programa de l’OSCE que emana del programa PISA però que en comptes d’analitzar la qualitat del sistema educatiu d’un país, ho fa per centres escolars. Jover ha indicat que aquesta és la millor fórmula tenint en compte que el sistema andorrà només representa un terç del total d’alumnes del país, i que la voluntat és que la primera avaluació es pugui dur a terme durant el 2018. Precisament el ministre ha donat les xifres definitives del nombre d’alumnes d’aquest curs, que s’incrementen en només 36, i en les quals s’observa que només el sistema andorrà va a l’alça.

Els tres centres educatius andorrans de segona ensenyança seran avaluats pel programa de l’OSCE PISA for School de cara a l’any vinent. Així ho ha anunciat el ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover, que ha explicat que aquest programa utilitza “el mateix rigor i les mateixes proves que el PISA nacional”, però que s’ha optat per aquesta via tenint en compte que no és possible una avaluació de tot el país perquè els alumnes estan repartits en tres sistemes educatius. Jover ha avançat que les proves es faran als alumnes de 15 anys dels tres centres, i a partir d’aquí es podrà obtenir una nota conjunta d’avaluació de l’escola andorrana.

Ja s’ha previst una partida en el pressupost de l’any vinent i ja s’està redactant el conveni que caldrà signar amb l’OSCE, de manera que la voluntat és que l’avaluació es pugui dur a terme l’any vinent. “M’agradaria que fos durant el curs 2017-2018, però potser hi haurà aspectes tècnics que ho faran ajornar al curs 2018-2019”, ha apuntat el ministre. La finalitat d’aquesta avaluació externa és poder comparar la qualitat del sistema amb l’estranger, i alhora poder tenir elements per aplicar una millora contínua.

Paral·lelament, el ministeri també treballa per disposar d’una avaluació del sistema de competències transversals, per saber si és prou eficient. Com que en aquest cas no existeix un programa estàndard on adherir-se, s’està parlant amb diferents interlocutors perquè els ajudin a desenvolupar aquestes avaluacions. En concret, s’han iniciat converses amb la Universitat de Tolosa, la Universitat de Zurick i l’escola Esade.

Jover ha donat a conèixer aquests projectes durant la seva compareixença a la comissió legislativa d’Educació, Recerca i Cultura, en la qual ha presentat les xifres del nou curs escolar i els projectes pendents del ministeri. Pel que fa al nombre d’alumnes, la xifra està estable amb un petit augment de 36 escolars, però l’únic sistema educatiu que augmenta, amb un 2,9%, és l’andorrà. El sistema francès baixa un 0,6% i l’espanyol també ho fa un 2,3%, una davallada que Jover considera normal per la reestructuració feta l’any passat.

D’altra banda, el nombre de carnets de transport escolar ha disminuït un 6,8%, i els abonaments de bus lliure també han caigut un 2%. Eric Jover ha dit que estan estudiant els motius d’aquesta davallada, i que una part s’explica pel traspàs d’usuaris cap al servei de bus lliure, que cada cop és més utilitzat per escolars més joves.

Pel que fa a la voluntat futura de vehicular assignatures en anglès, el ministre ha dit que per fer-ho cal millorar les competències dels docents en aquesta llengua, i que per això estan treballant perquè les formacions estiguin subvencionades al 100%. A més, ha anunciat que en breu es posarà en marxa una acció puntual per millorar aquesta qüestió als tres sistemes educatius, concretament al batxillerat, però no n’ha volgut donar encara els detalls.

Finalment, el ministre ha anunciat la voluntat de tirar endavant diverses modificacions legislatives abans del final de la legislatura. Tot i que ha reconegut que era un treball ambiciós, ha assegurat que “ara és el bon moment per tirar aquests projectes endavant”. Així, la intenció és actualitzar la Llei d’ordenament del sistema educatiu andorrà, i modificar la Llei de l’ensenyament superior per tal de separar la part d’ensenyament superior de la part d’universitat creant una llei de la universitat d’Andorra. També es vol desenvolupar una llei del marc andorrà de qualificacions i una llei de validació de l’experiència amb l’objectiu d’ajudar en la mobilitat professional. Finalment, un cop s’hagi aprovat la reforma de la Llei de la funció pública, es vol reformar també la Llei del cos d’Educació.

ANA

TOTES LES NOTÍCIES