“Primer taller d’iniciació a l’escriptura de guions cinematogràfics d’Andorra” a La Llacuna

La setmana passada, tal com estava previst, es va obrir el “Primer Taller d’iniciació a l’escriptura de guions cinematogràfics d’Andorra” , que s’impartirà tots els dimarts del mes d’octubre  a La Llacuna (Aula 24).

El curs, organitzat  per l’Associació d’Escriptors del Principat d’Andorra, està subvencionat pel Comú d’Andorra la Vella i dirigit  pel cineasta andorrà Hèctor Mas. El cineasta Mas que ha estudiat realització audiovisual a l’escola EMAV,  també ha cursat comunicació audiovisual a la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona. És director del Festival Audiovisual  de Joves creadors dels Pirineus “Ull Nu”. ( Que ara,  en la seva 6 a  edició, ha passat a denominar-se “Festival de cinema emergent”) .

Hèctor Mas ha estat guionista de la sèrie “El mort viu” i de la Websèrie “Apanyats” que també dirigeix. Compta amb una bona l’experiència professional i amb un currículum que inclou la direcció de diversos curtmetratges entre els quals “Els tres soldats”, “EL compte Yàcula”, “Mars Picnic” i  “L’ou de Fabergé”. En el gènere del documental ha realitzat “Rachel” i “Sergi Mas”.

El professor  Mas, en la introducció del taller, va explicar les bases que tant poden servir per fer el guió d’un curtmetratge com per realitzar una pel·lícula de gran format. Va apuntar que ell donarà les eines per a poder escriure un guió, però que cada autor ha de cercar les seves pròpies estratègies, per a cada un dels seus projectes. Va donar els 10 primers consells per a iniciar-se en  l’escriptura de guions, on també com en el cas dels novel·listes, cal “omplir papereres”. Vol dir, revisar i revisar, analitzar i redefinir el procés literari que també implica la realització d’un guió, que alhora requereix d’un llenguatge específic.  Segons Mas, el guió, tal com el seu nom indica, ha de guiar o conduir la imatge sense que s’interfereixin mútuament.

Retrocedint en la història, Mas va parlar de les tres columnes d’Aristòtil, la primera és l’acte de presentació, la segona el desenvolupament del conflicte i la tercera la resolució. Va parlar del “Memento” i del “joc narratiu”, en el qual hom troba el relat dins del relat, tal com han fet grans cineastes de tots els temps. Va mencionar el guionista Cristopher Nolan i les seves produccions. Va destacar la pel·lícula de suspens “Memento” (2000), per la qual  va ser nominat al Globos d’or per al millor guió i dos vegades als Òscar per al millor guió original i edició. Nolan per fer el seu guió es va basar en un relat del seu germà Jonathan que després aquest publicaria en format llibre (2001).     

Seguidament, Mas va recuperar  els tres pilars del guió:  la prosa, l’estructura narrativa (continent) i la trama (contingut) i va destacar la importància actual del Vídeo Art. També va dir que Picasso abans de ser cubista, primer va ser dibuixant i després pintor. Finalment va demanar la perseverança en l’escriptura dels guions i que cal preparar-se per assumir que el guió ha de ser la guia per al productor i director de la pel·lícula,  ja sigui un audiovisual, un curtmetratge o bé un film de gran format. No és fácil afrontar-se a narrar el conflicte que el públic ha de percebre a través de les imatges que requereix el projecte. El guió, va concloure,  és una guia també per als personatges, i els actors. El primer pas seria la recerca del tema i la trama. Després, l’origen, la sinopsi, els personatges i com resolem el conflicte que caldrà tractar prèviament per a crear el producte final.

El taller continuarà tots els dimarts del mes d’octubre tal com estava previst en el programa publicat al seu dia:  el dimarts, 10, el dimarts 17, el dimarts 24 i el dimarts 31 d’octubre 2017. Com es habitual a l’Aula 24 del  Centre Cultural La Llacuna del Comú d’Andorra la Vella.

 

Teresa Ventura

WhatsAppFacebookTwitterGoogle+EmailPrintPrintFriendlyShare

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*