Tothom menteix (i això potser ens salva)

És una de les frases preferides del personatge televisiu Doctor House: “tothom menteix” i aquest metge de ficció al·ludeix al fet que molts dels seus pacients a la sèrie no diuen la veritat a les primeres de canvi. I, de fet, podríem dir que això és un resum de bona part de la nostra vida quotidiana. Tothom menteix més o menys  habitualment. Què diem a aquell conegut que ens pregunta si es nota aquella dieta miraculosa que està fent ( i la resposta real habitual és no)? Què responem quan el nostre cap ens pregunta si volem dur a terme aquella tasca que no ens ve gens de gust? És evident que la hipocresia i una mica de mentides (o molt) ajuden a desengreixar la nostra vida social. Un excés és dolent…ho sé, però com seria un món sense mentides? Doncs a primeres de canvi una autèntica batalla campal. Pensem en aquells personatges que acostumen a dir-nos la frase “Vaig a ser sincer” perquè ja sabem que el que vindrà després és una crítica. No diem si justa o injusta, però sovint és una crítica. La frase “vaig a ser sincer” no acostuma a venir acompanyada d’un: “la teva feina ha estat esplèndida” o “la teva elecció ha estat molt bona”. Ja diuen que, normalment, només els nens o els borratxos diuen la veritat. O els sàdics podríem dir.

Però hi ha un aspecte encara més interessant de la mentida. Ens queixem habitualment que no es pot confiar en la gent o en alguns o en les institucions perquè el seu ús de la “veritat creativa o alternativa” és molt fluid. Vaja, que es pensen que som imbècils i no s’equivoquen gaire. I és cert però també té una derivada interessant. Les institucions o els poderosos tampoc poden confiar massa en els qui estan per sota d’ells perquè menteixen. Darrerament han sorgit crítiques que diuen que les grans xarxes socials com Facebook o d’altres tenen massa informació sobre els nostres gustos, aficions i opinions i que la poden usar en l’àmbit comercial. Però hi ha una cosa que no tenen en compte. Exacte, que la gent….I que potser aquelles aficions i programes cool que diu que són interessants no ho són tant i que les veritables opinions són unes altres. La mentida emmetzina les relacions, però també ajuda a mantenir les nostres societats amb un menor nivell de conflicte i fa que el poder no ho tingui tan fàcil.

3 comentaris

  1. Merci Juli. Jo veuré aviat a la meva mare i li mentiré dient que és l’admiradora més fervent del que escric (quan en realitat ets tu). Serà una mentida pietosa. El tema és interessant perquè estic convençut que les persones hem de tenir una idea més clara de com funcionem de debò. Seguirem mentint, tenint prejudicis, etc…però crec que menys perquè sabrem com funcionem.

  2. Bon dia Pere. Totalment d’acord amb el benefici de la mentida… En moltes ocasions és l’única alternativa per evitar conflicte, per estalviar-se una ofensa i també la clau per donar per acabat un tema que no ens agrada. Utilitzar-la per al BÉ, però, és positiva. Fer-ne un ús per al MAL, pot ser pitjor que dir la veritat… M’ha agradat el tema!!!!

Comments are closed.

TOTES LES NOTÍCIES