“Andorra lírica” tanca la Temporada amb Sarsuela i Opereta

Encara que hi ha notables antecedents, des que el segle XVII, en què Calderon de la Barca (1600  – 1687) va ser el primer dramaturg que va escriure per al  teatre musical, el desenvolupament del gènere  de “La sarsuela” cal situar-lo al segle XIX. I justament amb els compositors que “Andorra Lírica”  ha seleccionat per a la seva “Festa Lírica” presentada el cap de setmana (10 i 11  de juny 2017), a l’Auditori Claror del Comú de Sant Julià de Lòria.

Escrita i cantada en castellà, la sarsuela es diferència de la considerada gran òpera, en que s’hi alternen les escenes recitades i les escenes cantades, que de fet són la majoria, alhora que s’acostumen a reduir a un sol acte.  L’espectacle presentat per “Andorra Lírica”  incloïa una acurada escenificació  de les diverses propostes.  S’hi va afegir una ària de l’opereta  “El Conde de Luxemburg”  de Franz Lehár  ( 1870 – 1948) , estrenada a Viena l’any 1909, que amb el títol de “El duo de los besos” que va obrir la segona part.  En el llibreto original de “El Conde de Luxemburgo” també hi va participar l’escriptor Leo Stein, que ja era un dels llibretists de “La viuda alegre” també estrenada a Viena, quatre any abans.  Andorra Lírica ja ens havia ofert l’opereta “La viuda alegre” de Lehár,  la temporada passada en aquest mateix Auditori (4 i 5 juny  del 2016).  

Ara, els cantants d’aquesta “Festa Lírica”, amb format de recital semi escenificat, van ser encapçalats per la soprano Jonaina Salvador, el tenor Beñat Egiarte i el baríton  Elies Benito, i van comptar amb el suport del baríton Guillem Forné, Rafael Miralles com a tenor còmic i la Montse Miralles com a soprano còmica, i ens van sorprendre  de nou,  en una vetllada doble que vam poder gaudir plegats.

La mateixa Jonaina Salvador, a part de la direcció artística, aquesta vegada va assumir també amb èxit, la direcció escènica del recital que amb el títol de “Festa Lírica” va incloure la intervenció del “Cor de cambra de les Valls” sota la direcció de la Catherine Metayer, així com  l’Esbart Lauredià. Amb coreografia de Jaume Torra, també hi va participar l’Escola d’Art de Sant Julià de Lòria sota la direcció de Philippe Lavaill. L’especialista Luna Troya també resident al Principat va ser l’assistent de producció  i escenografía. Mentre que Lluís Casahuga va fer d’assistent de direcció.  L’atrezzo va ser de Rafató Teatre, mentre que la il·luminació va anar a càrrec de Jordi Sanchez, i el so, va ser responsabilitat de Celso Mariño.

La “Festa Lírica” va tenir un acompanyament musical perfecte, sota la direcció de Daniel Casanova, i  estava integrat per la pianista Laia Martín, el violinista Pedro Carnero, el flautista Jordi Gendra (professor de l’IAEM), l’oboeïsta Gonzalo Debesa i el contrabaixista Eduardo Alegre.

La primera part, es va iniciar amb  “Canción de la paloma” de la sarsuela “El Barberillo de Lavapiés” composta per Fco. Asenjo  Barbieri ( 1823 – 1894), va seguir el “Vals del caballero de gracia”  pertanyent a la sarsuela “ La Gran Via” composta per Federico Chueca i Joaquin Valverde  l’any 1886.       “La Gran Via”  és una sarsuela amb aire i compàs de vals (3×4) en la tonalitat de Do Major, alternant en sol Major. El llibreto va ser escrit per Felipe Pérez i Gonzalez (1854 – 1910),  que també era periodista i autor de diversos llibres, així com de nombrosos contes populars (1897).  Més tard els artistes d’Andorra Lírica, de la mateixa sarsuela, ens varen oferir “Chotis del Eliseo” una elegant interpretació que va ser molt aplaudida.

De “La Verbena de la Paloma” varen oferir la coneguda  “Dónde vas con mantón de Manila” composta per Tomas Bretón (1850 – 1923) i del qual al final de la segona part vam admirar “La jota de la Susana” , considerada com una òpera espanyola “La Dolores”, el llibreto de la qual va ser escrit pel propi compositor,  inspirant-se en un text  realitzat l’any 1891 per l’escriptor i periodista José Feliu i Codina (1845 – 1897).                

La vetllada va seguir amb d’altres fragments de sarsuela i per tancar la primera part “El piropo madrileño” de la sarsuela “Maria Manuela” composta per Federico Moreno  Torroba  (1891 – 1982).  Moreno Torroba va ser un prolífic compositor de sarsuela que també es va atrevir a compondre  un parell d’òperes. Va participar en una nova versió del Ballet “Don Quijote” (1982). Era crític musical i va comprondre algunes obres per a guitarra espanyola.                                

A la segona part, a més a més  del “Duo de los besos” (ja comentat abans), els components d’Andorra lírica  van interpretar i teatralitzar la Habanera de “Todas las mañanitas” de la Sarsuela “Don Gil de Alcalà” composta per Manuel Penella (1880 – 1939). L’ última sarsuela d’aquest compositor,  va ser “La Malquerida” basada en l’obra teatral homònima de Jacinto Benavente (1866 – 1954). El dramaturg Jacinto Benavente va ser Premi Novel de Literatura l’any 1922.                   

No hi podía faltar “La del Manojo de rosas” amb la coneguda ària “Quien es usted? composta per Pablo Sorozaval ( 1897 – 1988) que també va ser l’autor d’algunes obres simfòniques.  En l’ària “La del Manojo de rosas”, l’escenificació  va ser més que real, amb les roses incloses,  que la soprano protagonista Jonaina Salvador va repartir a tots els cantants i els ballarins de l’Esbart Lauredià.  A la primera part,  i del mateix compositor ja habiem escoltat un fragment de “La Tabernera del Puerto” (Ven aquí camastrón).

“El duo de l’Africana” (1893)  va pemetre admirar una vegada més la sincronia de les veus dels protagonistes,  que cantant l’ària principal d’aquesta sarsuela, composta per Manuel Fenandez Caballero (1835 – 1906) van lluir-se. El compositor espanyol Fernandez Caballero i el llibretista Miguel de Echegaray, es van  inspirar en el IV acte de l’òpera francesa “La Africana” composta per  Giacomo Meyerbeer  ( 1791 – 1864) i que juntament amb la ja comentada interpretació de la “Jota Susana” de “La Dolores” van posar el segell d’or a la “Festa Lírica”.

Finalment, “Andorra Lírica” va acomiadar la 2a Temporada, amb el reconeixement del públic aplaudint d’empeus i amb els agraiments als esponsors habituals, entre ells, El Comú de Sant Julià i el Govern, així com l’Ambaixada Espanyola, i els patrocinadors mediàtics.  Una doble jornada lírica de dissabte i diumenge, que va acollir el públic fidel al món de la Lírica, que cada dia aprecia més el treball d’aquesta Associació que aplega la majoria d’intèrprets nacionals en un projecte cultural de país.

 

 

 

Teresa Ventura

WhatsAppFacebookTwitterGoogle+EmailPrintPrintFriendlyShare
Encarna Montalvo ha dit a FaceBook que li agrada aquest article

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*