Com convertir una campanya en viral

Els  vídeos i accions virals són aquells que es converteixen en tendència en un breu espai de temps. Moltes vegades comencen en el món digital, a través d’un vídeo o imatge compartida per milers d’usuaris, i s’acaben amplificant quan es colen en els diaris, informatius i programes de televisió. Darrere de centenars de vídeos, i accions d’aquest tipus està CPWORKS, productora fundada a Barcelona el 1997 i especialista en reptes audiovisuals, que en els seus 20 anys de trajectòria ha creat algunes de les campanyes més virals a Espanya. Però, què fa que una acció publicitària es converteixi en viral? Aquestes són tres de les claus principals segons CPWORKS.

Clau número 1: Sorprèn a la gent
“Una bona idea, una acuradíssima producció, que faci que la idea segueixi creixent, i per descomptat, una dosi de sort perquè arribi a aquestes persones que ho viralitzen de manera massiva a través de les seves xarxes, els influencers”, comenta Jorge Martínez , CEO i cofundador de CPWORKS.

A més d’aquests consells generals, l’efecte sorpresa juga un paper crucial. “Aquest va ser sens dubte el cas de les estranyes figures geomètriques, similars a les línies de Nazca del Perú, que un bon dia van aparèixer dibuixades en camps de cultiu de tot Espanya. Milers de persones van començar a compartir fotos i vídeos d’aquests símbols de forma massiva, sorpresos i preguntant sobre el seu possible origen extraterrestre”, comenta, entre rialles, Jorge Martínez. La història va córrer com la pólvora, i la notícia va aparèixer en la gran majoria de les capçaleres espanyoles i es va colar també en molts telediaris en prime time.

Després de setmanes de rumors, els experts en el paranormal es van emportar una decepció en descobrir finalment que l’origen d’aquests cercles no era altre que una original campanya publicitària del rom Seven Tiki, originari de les Illes Fiji i el logo, com es va poder conèixer després, es corresponia amb el misteriós pictograma. Com a productors d’aquesta esbojarrada acció viral trobem a CPWORKS de la mà de l’agència ON & ON. “Va ser un èxit sense precedents, ja que es va convertir en notícia i es va colar en molts programes de televisió”, afirma Montse Juncosa, cofundadora de CPWORKS.

Clau número 2: Emocions que commoguin
Un exemple del paper fonamental que juguen les emocions en la viralitat d’una campanya el trobem en l’acció de Nadal a Valderrobres (Terol). Un poble amb encant que sol ser assidu en els rànquings de “pobles més bonics d’Espanya”, però que s’havia vist obligat a renunciar a la il·luminació nadalenca per falta de pressupost. El poble estava condemnat a estar a les fosques durant les festes fins que va arribar la coneguda marca de bombons Ferrero Rocher i va decidir il·luminar. “La implicació va ser total perquè la fi era solidària i va arribar al cor de milers d’usuaris anònims. Ells mateixos van poder col·laborar en l’encesa simbòlica del poble a través d’una pàgina de Facebook. L’acció va ser un èxit i va sortir en els principals mitjans de comunicació del país”, comenta Oriol Sabala, soci de CPWORKS, i productor d’aquesta acció juntament amb l’agència PAVLOV. “L’acció de la il·luminació de Valderrobres abastava tant l’àmbit digital com l’offline, i combinava tres ingredients perfectes: emotivitat, capacitat d’interacció i implicació dels usuaris, i un suport d’exterior que en aquest cas era espectacular perquè abastava un poble sencer”, explica Sabala.

Clau número 3: Creativitat
Qui s’espera anar al cinema a veure una pel·lícula i trobar la seva filla a la gran pantalla? Doncs això és el que els va passar a quatre dones que van ser sorpreses en el Dia de la Mare amb un missatge especial de les seves filles des de la pantalla del cinema. “Va connectar especialment amb el públic per l’efecte sorpresa, la sensació que li pot passar a qualsevol, a més de l’emotivitat afegida per ser un dia tan especial”, afirma Jorge Martínez. “A vegades no cal tan sols invertir grans recursos, amb una idea senzilla es pot aconseguir un gran impacte. La creativitat és just això”, sentencia Martínez. Parlem de la campanya de Dove en el Dia de la Mare, plantejada per Ogilvy i produïda també per CPWORKS.

Per Tecnonews / AMIC

TOTES LES NOTÍCIES