Defensa del Nadal d’un ateu

Curiós, he descobert que m’agradava el Nadal amb 46 anys. Durant anys he compartit la creença que no tenia sentit celebrar una festa religiosa si no hi creia. Però l’argument principal contra aquesta celebració, és que s’ha convertit en una excusa perquè els grans magatzems facin una caixa espectacular. I continuo creient que l’orgia consumista d’aquestes dates és forassenyada i s’ha de reduïr…ja no parlo d’eliminar-la. Reduïr. I llavors perquè dic que defenso el Nadal? Doncs perquè és una bona excusa perquè les famílies es retrobin i parlin entre elles. Sí, per a fer l’hipòcrita i sovint per barallar-se però també per retrobar-se. Podria ser el 7 de novembre, data que he elegit a l’atzar, la jornada de retrobament de famílies i amics íntims però és aquesta per una tradició cultural cristiana molt arrelada. Una tradició que podem reformular o fer que muti però no crec que sigui necessari que eliminem i tampoc ho veig gaire probable. També m’agrada ara el seu missatge més profund: donem amor i pau en aquestes dates assenyalades. Sí, és cert que això hauria de fer-se tot l’any però està bé que ho recordem. Amb una mica de sort es compleix poquíssim però alguna cosa és alguna cosa.

Però hi ha una altra cosa que m’agrada del Nadal. I torno a reiterar que ara, no fa uns anys. El missatge que Déu ha nascut entre nosaltres i dóna una nova oportunitat a la raça humana. No crec en la tradició cristiana on es formula aquest missatge però m’agradaria que fos cert i  considero que hauríem de lluitar perquè ho sigui. I que les persones tinguem una segona oportunitat de refer les nostres vides, com pensen molt als Estats Units. Potser no és possible però almenys hem de tenir l’esperança que ho podem intentar i, en bona part, assolir. Vull creure que les persones podem canviar i ser millors i tenir més amor i compassió i que qualsevol data és bona per fer-ho. El Nadal perquè toca segons la nostra tradició però qualsevol dia és bo per fer-ho. I, finalment, l’ateu que sóc s’ha reconciliat amb aquesta festa perquè considera que, efectivament, tots els dies haurien de ser Nadal i podem intentar (probablement no aconseguir) que ho siguin

TOTES LES NOTÍCIES